Istahdan Agoran kakkossalin eturiviin.
On tiistai-iltapäivä ja POM-matikan luento on juuri alkamassa. Viisarin värähtäessä
varttia yli luennoitsija aloittaa rauhallisesti käymään diojaan
yksitellen läpi. Ihmiset kuuntelevat – enemmän ja vähemmän
tunnollisesti.
Kun luentoa on kulunut tunti, päätän
kysyä inhottavan kysymyksen. Käännyn ympäri ja pyydän
ystävällisesti arviolta lähes sadalta kollegalta seuraavaa: kaikki
ne, jotka ymmärsivät luennon otsikon, nostakaa räpylä pystyyn.
Kenenkään käsi ei nouse. Mitä ihmettä? Eikö kukaan muukaan siis ymmärrä,
mitä ”Aritmetiikasta algebraan” oikeastaan tarkoittaa? Olemme
toisin sanoen kuunnelleet luentoa jo tunnin samalla kun kukaan luentosalissa istuva
ei tiedä, mikä luennon aihe oikeastaan on. Kukaan.
Miten on mahdollista, että istumme ja
kuuntelemme luennoitsijaa tunnollisesti, vaikka kukaan meistä ei
ymmärrä edes luennon aihetta? Miten on mahdollista, että meitä
oppimisen tulevia eksperttejä ei häiritse se, että emme
opiskelijoina ymmärrä, mitä itse asiassa olemme tällä hetkellä
opiskelemassa? Vai olemmeko täällä ylipäätään opiskelemassa?
Johtuuko tämä siitä, että luennon merkitys on, kuten Saara
Kallioinen (2011) OKL:n opiskelukulttuuria koskevassa gradussaan väittää,
meille opettajaopiskelijoille lähinnä sosiaalinen, ei niinkään oppimistilanne? Olemmeko luennolla vain
lusimassa kavereiden kanssa?
Takaisin luennolle. Luennoitsija Kauko
Hihnala pyrkii kysymykseni jälkeen selventämään näiden
matemaattisen ydinkäsitteiden eroa, mutta tekee sen jokseenkin
epäselvästi artikuloiden. Olen itse matemaattisesti lahjakas ja
kirjoittanut omissa ylioppilaskirjoituksissani pitkästä matikasta
eximian, mutta en silti koe edelleenkään riittävästi ymmärtäväni
aritmetiikan ja algebran eroa. Hihnala vakuuttaakin meille, että ei
se nyt niin vakavaa ole, vaikka näitä käsitteitä ei kunnolla
hallitsisikaan.
Anteeksi, mutta kuulinkohan
juuri äsken väärin? Minunko ei tulevana matematiikanopettajana
tarvitse ymmärtää yhtä keskeistä perusopetuksen
opetussuunnitelmassa mainittua matematiikan ydinsisältökäsitettä,
kuten algebra? Algebra on ensimmäisestä luokasta asti mukana
keskeisten sisältöjen yläkäsitteenä, mutta minun ei tästä
huolimatta tarvitse tietää mitä tämä sana tarkoittaa? Samalla
logiikalla ei kai sitten juurikaan haittaisi, vaikka en ymmärtäisi
esimerkiksi geometriaa käsitteenä.
Voisinpa kai opettaa pätevästi maantietoakin, vaikka en nyt ihan
tarkalleen tiedä mitä ”maantieto” tarkoittaa – mitä sitä
turhaan hifistelemään!
Eikö pitkän kokemuksen omaavalta
matematiikan didaktikolta voisi odottaa, että hän osaisi aavistaa
luennoillaan kohderyhmänsä käsitteellisen ymmärryksen tason?
Luennon otsikkoon oli valittu kaksi sanaa (aritmetiikka, algebra),
joista kumpaakaan kukaan luennolla ollut ei siis kunnolla ymmärtänyt.
Tämä oli itsellenikin yllätys: olisin uskonut, että joku
itseäni viisaampi kanssaopiskelija olisi ehkä osannut nämä sanat avata
ja määritellä. Mutta eipä vaan osannut.
Miksi sitten ylipäätään käyttää
termejä, jotka eivät merkitse meille mitään, jos niiden
hallitsemisella ei ole luennoitsijan omien sanojensakaan mukaan edes
niin väliä? Vai oliko Hihnala tässä kohtaa väärässä? Itse
asiassa sanoilla ”aritmetiikka” ja ”algebra” oli luennon
ymmärtämisen kannalta hyvinkin paljon väliä: vasta ymmärrettyäni
nämä ydinkäsitteet riittävän hyvin pystyin ymmärtämään sen
kokonaiskontekstin, johon kaikki luennolla käsitelty tieto pohjimmiltaan
liittyi. Ilman tätä kaikki olisi näyttäytynyt loppuun asti vain
irrallisina matemaattisen tiedon sirpaleina. Kurssikirjallisuus
näyttäisi puoltavan tätä näkökulmaan: tenttiin lukemistona olevissa
artikkeleissa puolustetaan esimerkiksi 1) ymmärtämiseen pyrkivää
matematiikan opetusta ja 2) tavoitetta saada
yhteinen ymmärrys tietystä käsitteestä (esim. algebra) kaikille
tämän käsitteen käyttäjille. Jos opetus toteutetaan
koulumatematiikassa pikemminkin tuotosten kuin prosessin
näkökulmasta, kasvatettavien on mahdotonta ymmärtää
niitä asiayhteyksiä, joiden ymmärtämistä varten kyseinen
symboliikka on ylipäätään kehitelty synnyttäen oppimisvaikeuksia
ja mielekkyyskatoa. Niinpä.
Takaisin matikan opetukseemme. Jatkoimme vielä
seuraavalla demolla algebran ja aritmetiikan käsitteellistä
avaamista - tästä pisteet Hihnalalle. Meille näytettiin OPS:sta, mitä kaikkea algebraan
alakoulussa kuuluu. Tämä jätti kuitenkin edelleen varsin hämäräksi
sen, mitä tämä arabiasta pohjautuva käsite lopulta määritelmällisesti
tarkoittaa. Kysyinkin uudestaan saman inhottavan kysymyksen, minkä
olin luennolla esittänyt, nyt omalta demoryhmältämme. Muutama käsi
nousi, enemmistö ei edelleenkään ymmärtänyt näitä käsitteitä.
Noh, pientä edistystä kuitenkin! Itse oivalsin sitkeän
kyselemiseni johdosta, että aritmetiikka on luonteeltaan hyvin
konkreettista lukujen ja laskutoimitusten kanssa toimimista siinä
missä algebrassa on kyse jo abstraktimmasta ja käsitteellisemmästä
matematiikasta, jossa tulevat mukaan esimerkiksi yhtälöt ja
mahdollisuus ratkaista yhden laskun sijaan laskujoukkoja.
Aritmetiikasta algebraan tarkoitti siis siirtymistä hyvin
konkreettisista luvuista ja laskuista hiljalleen abstraktimpaan
matematiikkaan.
Olin nyt viimein ymmärtänyt sen matemaattisen kehityksen
kaaren, johon matemaattisessa opetuksessa tässä kohtaa pyritään!
Enpä olisi tätä pystynyt ylipäätään ymmärtämään ilman
käsitteellistä ymmärrystä sanoista ”aritmetiikka” ja
”algebra”. Kuulostaa jälkikäteen aika olennaiselta, vai mitä
olette mieltä? Jos meitä opettajaopiskelijoita kehotetaan opettamaan tulevia kasvatettaviamme matemaattiseen ymmärrykseen pelkän mekaanisen laskutaidon sijasta, eikö silloin myös meidän opetuksemme lähtökohdaksi tulisi ottaa tämä sama periaate?
Mikko Valtonen. Kirjoittaja on 26-vuotias luokanopettajaopiskelija Jyväskylän yliopistossa.
POM-kurssit for the win!
VastaaPoistaEn tekisi ihan noin suoraa johtopäätöstä ettei luennolla KUKAAN ymmärtänyt mistä otsikossa oli kysymys, ehkä kukaan ei vaan halunnut alkaa siinä tilanteessa ottaa luennoitsijan paikkaa ja alkaa selittämään käsitteitä.. Itse olin saanut siihen mennessä käsityksen, että aritmetiikka ja algebra eivät olekaan kovin tarkkoja ja yksiselitteisiä käsitteitä.
VastaaPoistaOlen kuitenkin samaa mieltä siitä, että tällä kurssilla tieto tuntui tulevan irrallisen oloisina paloina, jotka eivät oikein tuntuneet kiinnittyvän mihinkään kokonaisuuteen. Ei siltikään, vaikka olisi kyseiset käsitteet ymmärtänyt.
Ihan hyvä aihe kirjoittaa, monesti luennoitsijoilla ei ole kovinkaan tarkkaa kuvaa siitä, mikä on opiskelijoiden keskimääräinen ymmärrysaste luennon teemoista ennen luentoa - vaikeuttaa huomattavasti luennon seuraamista, jos ei meinaa ymmärtää otsikkoakaan. Itse nuo luennot joitakin vuosia sitten käyneenä voin todeta, etten niistä muista oikeastaan mitään, eivätkä valitettavasti ole todellakaan ainoita lajissaan.
VastaaPoistaOnkohan tarpeellista käyttää julkisessa blogissa asianosaisten nimiä.
VastaaPoistaesim. OKLV120 Netiketti ja hyvät tavat. (Kuuluu myös perusopetukseen)
Tekstissähän mainitaan yksi asianosainen. Teksti kuvaa tämän asianomaisen KÄYTÖSTÄ ja tekee hienotyylisessä sävyssä, eikä puutu esim. asianomaisen olemukseen, ominaisuuksiin tai muihin henkilökohtaisiin ilmiöihin. Tekstistä selviää myös varsin selvästi, että kirjoitus on yhden ihmisen subjektiivinen kokemus. Mitä eettistä ongelmaa tähän siis tarjoat?
VastaaPoistaIhmettelet tekstissä eikö kukaan luennolla ymmärrä mitä "Aritmetiikasta algebraan" tarkoittaa, sitä ihmettelen minäkin, miten voitte olla ymmärtämättä? Olettehan yliopisto-opiskelijoita.
VastaaPoistaMutta itse asiaan. Tekstissä mainittu asianosainen on mainittu täysin turhaan. Aivan suotta mustamaalaataan luennoitsijaa. Tarinan kannalta ei ole oleellista kuka on luennoitsija, joten tässä tapauksessa Valtosen Mikolta on lähtenyt arvostelukyky pahasti lapasesta.
Ette varmaan ole kuulleet yliopisto-opiskelusta aiemmin? Valveutunut opiskelija tarkastaa mitä tulevalla luennolla käsitellään ja jo ennen luentoa vilkaisee pääasiat (etenkin, jos "Aritmetiikasta algebraan" on jotenkin liian vaikea ymmärtää), jotta tajuaa sitten siellä itse luennolla edes jotakin. Jos edelleen jää epäselväksi, voisiko esim. niitä käsitteitä kysyä siellä luennolla tyyliin: "Hei, en nyt oikein ymmärrä näitä käsitteitä, voisiko näitä vähän avata?", kyllä voisi. Jos luennolla joku asia jää vielä kysymysten jälkeenkin epäselväksi, voi sen opiskella omalla ajallaan parhaaksi katsomallaan tavalla. Ollaanhan nyt kuitenkin yliopistossa eikä enää siellä peruskoulussa. Peruskoulussa oppilaita paimennetaan, yliopistossa ainakin pitäisi olla opiskelijoita, joita ei enää tarvitse paimentaa.
Tämä asia on käsitelty todella epäasiallisesti niin luennolla kuin Internetissäkin.
Opetus, myös korkeakouluopetus on Suomessa julkista. Julkisista asioista voi esittää julkista kritiikkiä. Niin ja olemme kuulleet yliopisto-opiskelusta aiemmin, kiitos kysymästä!
VastaaPoistaKriittisessä argumentaatiossa on olennaista kyky perustella väitteitään. Yllä jätetään väitteet mustamaalaamisesta ja epäasiallisuudesta perustelematta. Missä kohtaa tekstissä esimerkiksi mustamaalataan luennoitsijaa? Itse en tällaista kohtaa ja sävyä tekstistä löytänyt. Perusteluita siis kehiin, ettei mene Mikko Valtosen ja muiden yliopisto-opiskelijoiden mustamaalaamiseksi. <3
No olihan tuo aikaisempi kirjoitukseni "vähän" kärjistetysti kirjoitettu. Ei ollut tarkoitus mustamaalata ketään, pahoittelut jos sellainen kuva jäi :) Satuin vain jostain tänne eksymään ja itsekin yliopistossa opiskelleena (täysin toista alaa ja toisessa yliopistossa tosin) muistui mieleen omat kokemukseni opiskelusta.
PoistaOmasta mielestäni luennoitsijaa ei esitetä mitenkään kovin hyvässä valossa tässä kirjoituksessa ja mielestäni jutun pointin kannalta ei ole oleellista tietää kuka luennoitsija on ollut kyseessä. Tästä syystä mielestäni sen olisi voinut jättää myös mainitsematta.
Jos opetus koetaan huonoksi, siihen saa ja pitää puuttua, jotta siitä saadaan laadukasta. Tästä kyseisestä tapauksesta sain tämän tekstin perusteella sellaisen kuvan, että olisin itse yrittänyt puuttua asiaan jotenkin hieman pehmeämmin.
Netin kätköistä löytyi tämä artikkeli. Tekstissä mainittu Kauko Hihnala opetti matematiikkaa peruskoulussa, jonka päästötodistuksen sain 1984. Ei hänen luennoistaan silloinkaan kukaan mitään käsittänyt. Matematiikkaa matematiikan opettajille...
VastaaPoistaNetin kätköistä löytyi tämä artikkeli. Tekstissä mainittu Kauko Hihnala opetti matematiikkaa peruskoulussa, jonka päästötodistuksen sain 1984. Ei hänen luennoistaan silloinkaan kukaan mitään käsittänyt. Matematiikkaa matematiikan opettajille...
VastaaPoistaNetin kätköistä löytyi tämä artikkeli. Tekstissä mainittu Kauko Hihnala opetti matematiikkaa peruskoulussa, jonka päästötodistuksen sain 1984. Ei hänen luennoistaan silloinkaan kukaan mitään käsittänyt. Matematiikkaa matematiikan opettajille...
VastaaPoista